Prostitúcia ako sociologický fenomén sa tiahne celými známymi dejinami ľudstva. Ako inštitúcia bola raz chápaná pozitívne inokedy negatívne, lebo aj akceptovanie sexu mimo manželstva a rodinný rámec je odlišné v rôznych dobách a rôznych kultúrach. Slovo prostitút/-ka je rímskeho pôvodu, ktoré označuje niekoho, kto sa vystavuje kritike, alebo toho, kto vystavuje svoje pohlavné orgány. V súvislosti s predajom sexu sa však začalo používať až v neskorom stredoveku. Ani dnes nie je jasné, čo slovo „prostitút/-ka“ označuje. Mnohí pod ním vidia iba ženy, ktoré si chcú užiť, iní ženy, ktoré chcú zbohatnúť, iní vidia za tým sociálny problém celej spoločnosti, ktorá povolila uzdu morálke. Niektorí v tom vidia prirodzený protipól „slušných“ manželiek... Málokto si však uvedomuje celú mašinériu vzťahov, všetky príčiny, pozadie a štruktúru organizovanej prostitúcie, ale aj tej neorganizovanej... Buď vidíme v prostitúcii len obete násilia a obchodu s ľuďmi, alebo vidíme len „radodajné ženy“, ktorých hlavným motívom sú peniaze. Buď vidíme samé sociálne prípady, chudobné ženy bez domova, feťáčky, ktoré nechcú nič okrem svojej dávky a teda sú schopné predávať sa, alebo skazené dievčatá v luxusných podnikoch a spoločníčky boháčov, ktoré sa nimi rady nechajú vydržiavať. Tak, či tak – je to len niekoľko typov veľkého biznisu i ne-biznisu, zvaného prostitúcia. Keďže prostitúcia nie je neznáma ani Biblii (Židom a prvým kresťanom v Ježišovej dobe), je zaujímavé ukázať, aký postoj, či vzťah zaujali naši „duchovní predkovia“ k tomuto problému a aký postoj, či vzťah majú dnešní kresťania k prostitúcii ako takej. V januári som sa odhodlala na malý prieskum dotazníkom medzi veriacimi, členmi Evanjelickej cirkvi a.v. na Slovensku, kde som sa snažila zistiť ich postoj k inakosti a teda aj prostitúcii a nakoľko ich v tejto otázke ovplyvňuje cirkev ako inštitúcia, ktorej sú členmi a ktorá pre mnohých predstavuje autoritu v etických otázkach. V jednotlivých častiach sa budem snažiť ukázať rôzne pohľady na prostitúciu... Čo znamenala sakrálna prostitúcia, profánna, ako bola vnímaná prostitúcia v biblických časoch a ako v súčasnosti. Aký je vlastne Ježišov prístup k ľuďom, ktorí svojim životom rušia naše predstavy o správnom konaní, nezapadajú do konvenčného myslenia a sú akýmsi pohoršujúcim „tabu“ v spoločnosti. Možno sa mi podarí otvoriť aj „zakázané“ dvere o vplyve cirkvi. Nakoľko nás ovplyvňuje, či neovplyvňuje cirkev v našich názoroch na prostitúciu a nakoľko si ho vytvárame sami? V závere sa pozriem na tri prístupy k prostitúcii (či k iným ľuďom „na okraji spoločnosti“), z toho jednu alternatívu z mojej praxe so skupinou ľudí, ktorí sú súčasťou pouličného sexbiznisu. Neponúkam žiadne hotové "riešenia". Celý projekt vznikol hlavne z hľadania odpovede na otázku, ktorá ma už dlhšie trápila (hlavne kvôli mojej angažovanosti v tejto oblasti). Ako sa čo najlepšie môže človek človeku priblížiť a podať pomocnú ruku, keď to niekto od neho žiada a ako sa nemá vnucovať svojim správaním, keď to od neho nikto nežiada? ....
Kresťania a prostitúcia - úvod
Prostitúcia je opradená mýtmi, predsudkami a poverami azda viac ako akákoľvek iná ľudská činnosť. Je odsudzovaná, zahanbujúca, žiadaná, tolerovaná, je ticho prehliadaná, nenávidená, zbožňovaná, je tabuizovaná, je...