reklama

Budhizmus – koniec osobným problémom

Ľudia sú posadnutí, že sú „osoby“ a tak väčšinu času trávia chránením osobných záujmov, riešia osobné problémy… Ako povedať ľuďom, že nie sú osobami, a že práve ich individualita viaže utrpenie a bolesť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

Poniektorí usudzujú, že budhizmus nevznikol priamo z hinduizmu (teda z brahmanizmu a vedaizmu). Archeológovia, ktorí kopali v mestách neosídlených Árjami, našli sošky jóginov sediacich na prekrížených nohách v lotosovej pozícii. Z toho sa usudzuje, že budhizmus má začiatok ešte pred Árjami a vychádza z jógovej tradície. Indovia si vždy ctili hľadačov duchovna, ktorí odišli do hôr, aby pre seba odhalili pravdu. Vyvinuli sa špeciálne jógove a meditačné praktiky. Ak sa správne používali, mohli otvoriť oko múdrosti a odhaliť najvyššiu realitu, ktorú vždy hľadali v sebe (nie mimo seba), vo svojom srdci.  Ak chceme pochopiť buddhizmus, musíme pochopiť jeho predstavu o kozmológii. Čas nie je lineárny, ale plynie v kruhu. Svet nebol stvorený z ničoho v určitom okamihu a nebude mať koniec.  Keď niekto zomrie, vznikne príčina pre zrodenie novej bytosti, a tak nikto z nás nežije oddelený individuálny život, ale všetci sme ohnivkami v nekonečnej kruhovej reťazi. Nie je to však reinkarnácia, lebo neprechádza z tela do iného tela presne tá istá bytosť, vhodnejší výraz pre putovanie je „znovuzrodenie“. Človek sa môže narodiť do 6 ríš:   1. nebesá (ríša dévov, bohov ako aj sféry nad nimi)  2. ríša asurov, titanov ako ich grécke obdoby  3. ríša ľudí  4. ríša zvierat  5. ríša prétov čiže hladných duchov  6. pekelné ríše, je ich veľa a sú odporné   Znovuzrodenie je nekonečný proces a zväčša nepríjemný. Preto už len samo narodenie je zlou udalosťou!Čo spôsobuje, že sansára sa neustále točí? Spôsobujú to tri prvky, „zloby“, ktoré nás ovládajú. Tršná (smäd, žiadostivosť, túžba) a nejde len o také viditeľné chcenie, ale aj o také jemnejšie základné neuvedomujúce sa chcieť byť. Tršná vzniká na základe klamu/nevedomosti ( avidjá), je to vedomá slepota, ktorá nechce čeliť realite sveta. Tretí prvok je dvéša – hnev, nenávisť spolu s avidjou a tršnou vytvárajú spolu trojspolok, alebo tri jedy.  Cieľ buddhizmu nie je zabezpečiť človeku po smrti vstup do nejakého neba, ale to, čo Buddha hľadal bolo odchod, konečné vyslobodenie zo sansáry. Je to vyslobodenie, mokša, osvietenie, nirvána ( vyhasnutie )… Buddha nepopieral existenciu bohov, ale nehovoril o nich, lebo uctievanie bohov nemá zmysel, aj oni sú obeťami systému, ich božské privilégia sú dočasné a jedného dňa aj oni spadnú do nemilosti a znovu budú prechádzať životmi…  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

1. Šákjamuni Buddha: Narodil sa 566 ante. Siddhárta Gautama žil v krajine, ktorú obývali Šákjovia, preto ho nazývali aj Šákjamuni – „mudrc z rodu Šákjov“. Už v detstve mu predpovedal akýsi muž, že Siddhárta bude buď svetový vodca, alebo náboženský učiteľ. Jeho otec nechcel, aby Siddharta takto skončil a tak mu vytvoril prostredie bez bolesti. Žil v prepychu, oženil sa a nepoznal, čo je skutočný svet. Jeho výjazdy do dediny mu pomohli odhaliť tri veci: chorobu, starobu, smrť. Stretol sádhua, svätého muža, ktorý bol zmierený s týmito vecami, čo on samozrejme ani náhodou. Opustil teda svoj prepychový dom, ostrihal si vlasy, vzal si staré šaty a šiel do lesa, kde hľadal odpovede na svoje otázky. V džungli pri nohách Kálámu, kde sa naučil hlbokej meditácii a tranzu, dosiahol poznanie. Káláma mu ponúkol postavenie spoluučiteľa, ale Siddhárta odmietol, chcel ísť ďalej, lebo toto poznanie, ktoré práve pochopil, ho nepovedie k úplnému vyslobodeniu z utrpenia, ale iba k prebývaniu v ničote.  Ocitol sa pri inom učiteľovi, ale ani ten ho nenaučil viac. Jógin ho naučil prebývať na poli ani vnímania ani nevnímania. Začal teda poznávať na vlastnú päsť. Experimentoval s extrémnou askézou, spával na tŕňoch, hladoval, týral sa... Myslel si, že tak vykorení svoje túžby a zatiaľ získal obdiv piatich jóginov, ktorí ho však opustili, keď si Siddhárta uvedomil, že je na pokraji smrti a prestal hladovať. Jogíni tvrdili, že si vybral ľahšiu cestu. Sadol si pod figovník, strom bó, alebo bódhi na mieste zvanom Bódhgaja. Bol rozhodnutý sedieť tam nehybne, kým nenájde odpoveď na svoj problém alebo zomrie.A tak došiel k osvieteniu, „prebudeniu“, stal sa Buddhom – „Ten, ktorý vie…“ Buddha dlho pochyboval o tom, či začne hlásať svoje poznanie, lebo bol presvedčený, že ľudí toto poznanie nebude oslovovať. Ľudia sú posadnutí, že sú „osoby“ a tak väčšinu času trávia chránením osobných záujmov, riešia osobné problémy… Ako povedať ľuďom, že nie sú osobami, a že práve ich individualita viaže utrpenie a bolesť? Napriek tomu Buddha kázal 45 rokov. Mnohí z jeho stúpencov boli laici, ale časom sa našli aj takí, ktorí sa chceli vzdať rodinného života a oddať sa hľadaniu naplno. Vznikla sankha, spoločenstvo buddhistických mníchov. Prijali aj mníšky. Keďže mnohí pochádzali z aristokracie a bohatstvo im nechýbalo, nežili iba ako žobráci, ale našli si aj strechu. Vznikol vihár, buddhistický kláštor. Buddha zomrel v roku 486 ante, asi ako 80 ročný.    

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

2. Indický buddhizmus: V Indii už dávno nie je buddhizmus hlavným náboženstvom. Napriek tomu tam vznikli tri hlavné tradície buddhizmu: 1. Základný buddhizmus - hínajána – malý voz, majú k historickému Buddhovi asi najbližšie. 2.  Mahájána , veľký voz. 3.  Vadžrajána čiže „hromový voz“, tantrická cesta so špeciálnymi jógickymi a magicko-rituálnymi postupmi na dosiahnutie osvietenia.  1. Hinajána: Buddha nebudoval náboženstvo, napriek tomu sa po jeho smrti zišli mnísi a mníšky a zasadli ako koncil, kde formulovali základy učenia, ktoré sa ústne tradovali. Písomná forma vznikla až v 1. stor. post na Šrí Lanke ako tzv. pálijský kánon – Tripitaka ( v páli-Tipitaka).  - Vinajapitaka – Kôš disciplíny, zbierka pravidiel pre mníchov - Sútrapitaka – Kôš kázní a rozpráv, zbierka Buddhových kázní - Abhidharmapitaka – Kôš vyššieho učenia, základné filozofické myšlienky Buddhových kázní Ani páli kanón (základ hínajána) nie je skutočné Buddhovo učenie, skôr treba z týchto textov cítiť ducha, ktorého obsahujú.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

2. Mahájána: Buddha nebol žiadny systematik. Jeho učenie bolo nejednoznačné, roztrúsené a preto umožnilo určitú pružnosť, aby tradícia mohla žiť aj novými prispôsobeniami a tvorivými vsuvkami. Mahájána - „veľký voz (koleso)“ je toho príkladom. Odlišuje sa hlavne tým, že duchovný ideál arhata (ctihodný) nahradili bódhisattvom. Arhat podľa nich dosiahol nirvánu len pre seba a to je dosť egoistický cieľ. Bódhisattva je altruista. Nehľadá nirvánu pre seba, ale aby pomohol iným. Musí prejsť 10 stupňami (bhúmi), aby dosiahol buddhovstvo. Dosahuje viaceré dokonalosti, čiže „zručnosti v prostriedkoch“, lebo aj súcit je k ničomu, ak nevieme ho premeniť na praktický čin. Najvyššia mahájánska dokonalosť je súcit (karuná) , spolu s múdrosťou sú najvyššie cnosti. Buddha v mahájáne vystupuje skôr ako nadzemský princíp než skutočný človek. Má k dispozícii 3 telá, aby sa mohol objaviť v rôznych časoch a sférach. Má pozemské telo, v ktorom sa objavuje ľuďom. Potom nebeské, kde učí bódhisattvov v nebeských ríšach a tretie je kozmické telo ako absolútna dharma, podstata buddhovských kvalít. V mahájáne bol vytvorený veľký panteón nebeských buddhov a bódhisattvov, ktorí sa stali pomocníkmi na ceste jednoduchého človeka. Tento vývoj bol prirodzenou reakciou na predošlý buddhizmus, ktorý sa veľmi sústreďoval v kláštoroch a nebol vhodný pre laikov. Na druhom konci spektra sa zase objavili nové, vysoko-ezoterické filozofické trendy a školy, ktoré tiež vznikli z potreby ľudí.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

3. Vadžrajána alebo tantra : Predstavitelia tohto prúdu sú často veľmi znepokojiví, spájajú totiž nezmieriteľné prvky: asketizmus a zmyselnosť. Tantrik chodí nahý s dlhou bradou, pomazaný popolom, na čele farebné symboly a v očiach šialený pohľad. Navštevuje pohrebiská a iné strašidelné miesta a koná neopísateľné rituály, obrady a cvičenia. V Indii sú to akýsi duchovní anarchisti. Stavajú na hlavu ortodoxné náboženstvo, ale čo je pekné v tolerantnej Indii, nikto nepovie, žeby tantrická cesta nebola správna, resp. platná, len nie je vhodná pre všetkých. Tantrizmus vstúpil na scénu, keď mahájánsky buddhizmus strácal na sile. Teraz sa volá vadžrajána a je odvodená od hromového klinu boha Indru, ktorý symbolizuje premenlivú energiu, ktorá pôsobí ako výbuch, vyhodí do vzduchu klam a započne osvietenie. Tantrická cesta je vraj veľmi rýchla. Dá sa uskutočniť aj v jednom živote to, čo sa v ostatných cestách dá len za nespočetne veľa životov.  Tantristi používajú mandaly (symbolické modely vesmíru), mantry (posvätné formulky), mudry (gestá rúk), rekvizity ako napr. rituálna dýka, zvon, ručný bubienok. V tantre je všetko obdarené kozmickou energiou.  Podľa tibetskej tradície existujú 4 kategórie tantry: tantra činu, praxe, jógy, najvyššej jógy. Tantra má aj vlastné posvätné texty (tantry), ale dôležitejší v učení je guru. Guru je v očiach žiaka rovný Buddhovi.  Tantra vlastne priniesla do buddhizmu magické a praktické jógicke prvky. Apeluje na vývojovú fázu, ktorú psychológovia označili ako magickú fázu, kde vnútorný a vonkajší svet úzko súviseli. Predstava bola rovnako reálna ako materiálne veci, z čoho pramenila moc ducha nad hmotou. Táto ranejšia fáza v našom ľudskom vývine nezanikla, iba je zanedbaná a tantrici ju prebúdzajú – ako keby sa symbolicky vracali na počiatok, od racionality k mágii.  

Obrázok blogu

 Aj tantrici boli reakciou na už mahájánske mníšstvo a inštitúcie. Boli to blázniví mudrci, ktorí sa túlali sami alebo s manželkami a poskytovali aj veštenie a vyháňanie diabla... Ale neskôr sa aj oni zorganizovali a splynuli s budhizmom. Stali sa tretím stupňom, oficiálne ako vadžrajána. V záujme akejsi bezpečnej tantry. Aj keď vzniká otázka, či môže byť autentická duchovnosť bezpečná ?     

Ivana Kaduková - Adamcová

Ivana Kaduková - Adamcová

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Spájam rozum a srdce, pravú a ľavú hemisféru, kreativitu a logiku a snažím sa nájsť nové spôsoby vyjadrovania o ženskej spiritualite...Môj pokus o spevácku "kariéru". Zoznam autorových rubrík:  Listy IzabeleO láskeako sa vidím očami... (súkromnbohumilé (teológia)vierymilé (religionistika)dušimilé (psychológia)kresťania a prostitúcia - štúdo ženách...v rámci nedokonalostiobľubené knihy(Ne)coolltúrne o kultúre

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu