reklama

Profánna prostitúcia v staroveku - 3. časť

Napriek istým obmedzeniam, sakrálne prostitútky mali oveľa viac výhod ako bežné ženy. Ich postavenie bolo oveľa lepšie ako u "obyčajných" žien. Naproti tomu - profánne prostitútky mali život oveľa ťažší...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Profánna prostitúcia existovala v zábavných podnikoch, hostincoch a nevestincoch. Profánna prostitútka mala zákaz cestovať a nosila odev, ktorý ju odlišoval od ostatných žien. V Ríme nosila tógu ako muži, v Grécku šaty s kvetinovým vzorom. Nesmela nosiť drahé látky, červené látky, šperky, topánky. Často mala zafarbené vlasy na červeno, či žlto, v Grécku dokonca na modro. Nesmela sa zúčastňovať spoločenských akcií a často nesmela chodiť cez deň ani po ulici. Nesmela tiež vstupovať do chrámu a zúčastňovať sa náboženských rituálov. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Grécky postoj k mimomanželskému pohlavnému styku treba chápať v dejinných a sociálnych súvislostiach. Homérskym časom sú predajné dievčatá a „domy radosti“ neznáme. Muži si „svoje chute“ ukájali s otrokyňami, ktoré boli najčastejšie vojnovou korisťou. S rastúcim blahobytom a obchodným stykom vzniká prostitútka ako stav s určitým postavením v spoločnosti. Už Solon (asi 6 stor. pred Kristom) hľadal zákonnú ochranu manželstva a spôsob kontroly „divokého“ sexu. Zakázal, aby dcéry, alebo sestry boli vydávané na prostitúciu. Dal postaviť verejné domy („bordely“), z ktorých výnosy šli na stavbu chrámu Afrodity a do štátnej pokladnice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľký význam mal zákon „Reinigungsgesetz“ z roku 451, ktorý postavil ostré hranice medzi pôvodným obyvateľstvom a cudzincami a deťom zo zmiešaných manželstiev odoprel občianske práva. Toto právne stanovisko nútilo veľkú časť cudziniek hľadať si samostatne obživu. „Profesionálne priateľky“ sa stali od toho času bežnou súčasťou gréckej spoločnosti. V 5 stor. pred Kristom bolo v Korinte registrovaných 1 000 prostitútok na 30 000 obyvateľov.

Jednou z príčin prostitúcie v Grécku boli aj životné postoje ľudí, pre ktorých pohlavný styk bol niečím prirodzeným a potrebným ako jedlo a pitie. Mužom (aj ženatým) bol dovolený mimomanželský pohlavný styk, ak to nenaruší občianske manželstvo. Ochrana manželstva bola zabezpečená prirodzenou mravnosťou, zvykom a právom. Voľný styk bol nanajvýš pokarhaný - takže dovolený, ale na druhej strane bolo hanbou chodiť do verejných domov – „bordelov“. Táto ambivalencia je typická pre antiku a preto sa napr. Platón snažil riešiť túto rozštiepenosť kompromisom: pohlavný styk má byť dovolený, ak je robený skryto a nevzbudzuje pohoršenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 V Grécku boli prostitútky delené na deiktridy, auletridy a hetéry. Deiktridy („výstavné dievčatá“) boli v hierarchii prostitútok najnižšie postavené. Často otrokyne, ktoré sa vystavovali v oknách nahé a lákali zákazníkov (kde sa hrabe Holandsko!). Práve na tieto ženy platili prísne nariadenia ako napr. nechodiť von pred súmrakom. Auletridy boli veľmi obľúbené, boli to tanečnice, komediantky a speváčky. Hetéry boli najvyššie postavené – tzv. spoločníčky. Boli to luxusné prostitútky, veľmi vzdelané ženy, ktoré v tej dobe ďaleko prevyšovali všetky ostatné ženy. Noc s hetérou bola oveľa drahšia ako s obyčajnou prostitútkou. Často vlastnili domy a boli veľmi bohaté. Objavovali sa aj v politickom živote a dominovali na spoločenských podujatiach. Keď Démosthenos prišiel za hetérou Lais a ona mu povedala cenu, s ktorou vôbec nerátal, povedal jej: „Nie som ochotný zaplatiť takú vysokú cenu za niečo, čím môže utrpieť moja povesť.“ Lais mu nato povedala: „Ja nie som ochotná predať sa lacnejšie. Lebo v takom prípade by utrpela moja povesť.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Muži často hľadali pri hetérach to, čo pri svojich ženách čisto obmedzených na domácnosť a teda nevzdelaných, nenašli. Preto Aristoteles si prial vyššie vzdelanie gréckych žien, aby tak postavil hrádzu hetéram. Práve z tejto doby existujú doklady aj o mužskej prostitúcii.

Vrcholom rozvoja starovekej prostitúcie bolo obdobie Ríma. Rímske ženy boli o niečo slobodnejšie ako grécke – aj v manželstve, aj v sexe. Sexuálna voľnosť bola takmer neobmedzená a tak ubudli manželské zväzky. Cisár Augustus sa snažil tento stav zastaviť pokutami pre nevydaté ženy a odmenami pre niekoľkonásobné matky. Preto sa ženy dávali zapísať do štátneho registru prostituujúcich. Významnou ženou v Ríme bola Theodora, bývalá prostitútka a manželka cisára Justiniána, ktorá urobila prvú reformu prostitúcie: zakázala zamestnávať neplnoleté v nevestincoch a zariadila prostitútkam a otrokyniam ochranu pred násilím. Aj mužská prostitúcia bola v Ríme veľmi obľúbená a to hlavne športovci a atléti, ktorí zabávali cisárov (napr. Nera, či Caligulu).

Profánna prostitúcia kvitla, a preto sa s ňou začala spájať sexuálna prirodzenosť ženy. Podľa nej bola aj posudzovaná. Ženská zmyselnosť sa prestala spájať s darom božstva, či ho aspoň pripomínať (ako pri sakrálnej prostitúcii). Žena sa stala stelesnením zmyselnosti bez duchovného rozmeru – neskôr dokonca začal prevládať názor, že bola zvedená "temnými silami" vo svojej nemravnej prirodzenosti. Preto odteraz bude vždy viac Evou ako mocnou bohyňou...

Ivana Kaduková - Adamcová

Ivana Kaduková - Adamcová

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Spájam rozum a srdce, pravú a ľavú hemisféru, kreativitu a logiku a snažím sa nájsť nové spôsoby vyjadrovania o ženskej spiritualite...Môj pokus o spevácku "kariéru". Zoznam autorových rubrík:  Listy IzabeleO láskeako sa vidím očami... (súkromnbohumilé (teológia)vierymilé (religionistika)dušimilé (psychológia)kresťania a prostitúcia - štúdo ženách...v rámci nedokonalostiobľubené knihy(Ne)coolltúrne o kultúre

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu