reklama

"Znovuzrodení" kresťania - odkiaľ prišli?

„Ste znovuzrodení? Táto otázka často znie na rôznych evanjelizáciach a pouličných náboroch denominácií. Podľa nich je skutočným kresťanom len ten, kto vie povedať presný dátum svojho znovuzrodenia, kto vie farbisto opísať ako na neho zostúpil Duch svätý a ako ho to odvtedy zmenilo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)
Obrázok blogu

A zvlášť kresťania v tradičných cirkvách sú dobrým terčom evanjelizátorov, ktorí chcú "oživiť" monotónne chodenie do kostola a zotrvačné zvyky. Otázkami typu - Zažili ste už „krst Duchom svätým" a „prijali ste Ježiša Krista" - zaskočia aj otrlejšie nátury a možno sa vám ich zápal pozdával a vyznel úprimnejšie ako návštevy nedeľných bohoslužieb našich babičiek, ktoré čo len prekročia prah kostola smerom na ulicu, už ohovárajú. Možno aj preto ste si nechali nahovoriť, že ešte nepoznáte "pravé" kresťanstvo...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skôr ako sa začnete zamýšľať ako sa stať pravým Božím dieťaťom a Kristovým nasledovníkom a podľahnete podobným entuziastickým spoločenstvám plným spevu, úsmevov a "darov" Ducha svätého, mali by ste vedieť odkiaľ prišli a aké korene majú títo "nadšenci"...

Historické pozadie „znovuzrodenia"

"Učenie o znovuzrodení" v dogmatickom zmysle má tiež svoju históriu. Pôvod učenia bol vo švajčiarskej reformácii (kalvinizme) a zjednodušene povedané neskôr sa dostal cez Anglicko do Ameriky a cez amerických evanjelikálnych kresťanov do celého sveta. Učenie o znovuzrodení nebolo cudzie ani pred tým, ale chápanie "znovuzrodenia" prešlo takými zmenami, že v súčasnosti sa už nepodobá ani tomu reformačnému učeniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začalo sa to v Anglicku v 16. storočí. V Anglicku boli veľké náboženské nepokoje, lebo kráľ Henrich VII. prerušil styky s pápežom a tým mu vypovedal poslušnosť. Následkom čoho vznikla anglikánska cirkev. Kráľ nahradil pápeža a stal sa Hlavou cirkvi.

Netrvalo dlho a za vlády kráľovnej Márie nastal návrat k rímskokatolíckej cirkvi. Mnohí "anglikáni" (príslušnici anglikánskej cirkvi založenej za Henrichovej vlády) v tom čase našli útočisko vo Švajčiarsku, kde sa Kalvín snažil zrealizovať kráľovstvo Božie na zemi presadením prísnych zásad v Písme. Anglikálni protestanti prevzali od Bullingera (kalvínsky teológ) učenie tzv. dohody (niekedy nazývané federálnou teológiou). Išlo o obranu krstu detí pred anabaptistami, ktorí neuznávali krst malých detí. Krst podľa "dohody" presadzuje krstenie detí so zdôvodnením, že je to pakt medzi rodičmi a Bohom, kde sa rodičia zaviažu vychovávať dieťa vo viere v Boha a Boh sa zaviaže zoslať na dieťa v príhodnom čase zázrak znovuzrodenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzitým v Anglicku nastal ďalší obrat a počas panovania kráľovny Elizabethy sa anglikáni mohli vrátiť do Anglicka. Šírili tam reformáciu podľa švajčiarskeho vzoru. Priniesli si so sebou aj učenie „dohody" podľa Bullingera. Pôvodní anglikáni, ktorí tam prežili, šírili reformáciu v episkopálnom systéme v záujme koruny a nejaká švajčiarska "dohoda" ich nijako nezaujala. A tak z anglikánov, ktorí boli pod vplyvom kalvínovej reformácie, sa stali puritáni.

„Puritán" bolo vlastne urážajúce označenie pre tých, ktorí chceli očistiť anglikánsku cirkev od pápeženeckých omylov a povrchného kresťanstva. Keďže anglickí puritáni v 17. storočí chceli presadiť okamžitú reformáciu aj v Anglicku, kde to nebolo možné, našli iné riešenie. Vysťahovať sa do Ameriky. V Amerike mohli slobodne šíriť svoje presvedčenie a začali vytvárať novú cirkev podľa svojej viery.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Puritánske znovuzrodenie"

Obrázok blogu

Pre puritánov znovuzrodenie znamená „zázračnú premenu srdca", ktorú Boh na človeka zošle na základe zmluvných prísľubov, ktorým je aj krst. 

Základné reformačné učenie o ospravedlnení milosťou sa tiež nehodilo do kontextu „ja dám - ty dáš" (kontext „dohody"). Podľa reformačného učenia človek si nemôže milosť kúpiť dobrým správaním, ani pripravenosťou svojho srdca, ani žiadnou obeťou. Puritáni však učili, že zmluva milosti je slobodná, ale s podmienkami. Inými slovami, Boh dáva milosť len tým, ktorí si ju zaslúžia. Bullingerova a teda aj puritánska zmluva má logiku zákona.

Láska je však v ľudskom kontexte risk a dôvera, ktorú pociťujeme, môže byť kedykoľvek sklamaná. No my ľudia napriek tomu milujeme a vrháme sa do vzťahov bez záruk a istoty. Ak dokážeme milovať takto ľudí, prečo nie Boha? Prečo potrebujeme od Boha záruky?

Puritáni chceli záruky a našli ich v znovuzrodení. A ako budeme vedieť, že sme už znovuzrodení? Dôkazy o tom môžeme získať prostredníctvom vlastného uspokojenia. Jednoducho sa spoľahneme na vlastné zážitky a pocity s Bohom, alebo nám také uspokojenie chýba a potom sme ešte nezažili tú zázračnú premenu Bohom. Keď nemáme mier v srdci a stále sa trápime svetom, svetskými problémami (kto sa nie?), nie sme "znovuzrodení" - skutoční kresťania. Chyba bude v nás, lebo Boh dá znovuzrodenie len tým, ktorí sú na to dostatočne pripravení, ktorí svoje správanie prispôsobili vôli Božej, ktorí sa správne modlia, správne počúvajú Slovo Božie atď. Lenže ja sa pýtam, kto určuje ako sa správne modliť, ako sa správne správať, ako správne počúvať Božie Slovo...? 

Reformovaná cirkev v Novom Anglicku (anglické kolónie v Amerike) sa stala "očistenou" cirkvou, ktorá bola tvorená „znovuzrodenými" kresťanmi. Kresťania v Novom Anglicku ovládali aj svetské záležitosti. Cirkev a štát boli jedno. Politické práva mali teda len duchovne obrátení. Takýto stav pochopiteľne viedol často ku kríze.

V druhej a tretej generácii bolo stále viac ľudí, ktorí nedokázali vlastným pričinením nájsť v sebe ten „premieňajúci zážitok". Puritáni chceli zachovať cirkev len pre znovuzrodených, ktorých bolo stále menej a na druhej strane chceli mať vplyv na čo najväčší počet ľudí. Čoraz viac mladých ľudí odchádzalo z cirkvi aj vplyvom nárastu rôznych siekt.

Boli dve možnosti ako zvrátiť rozpad cirkvi. Prvá: oddeliť cirkev od štátu. Druhá: obnovením horúceho nadšenia získať späť odpadlíkov. Po prvej sa vydali puritáni. Po druhej sa vydali demokrati, ktorí vytvorili hnutie prebudenectva. Jeho úlohou bola obnova teokracie (vlády Božej).

Ako sa viera stala trhovým produktom evanjelizátorov

Prvé veľké prebudenie začalo v rokoch 1730 - 1750. Hlavnými témami kázni sa stal strach z večného zatratenia a z Božieho trestu. Zážitok osobného zúfalstva bol jedným z predpokladov následného znovuzrodenia.

Obrázok blogu

Prvým veľkým americkým evanjelizátorom bol George Whitefield. Veľké prebudenie sa vďaka jeho 13 cestám po amerických kolóniách odohralo v štýle verejných vystúpení a posolstvom o nutnosti znovuzrodenia. Kritizoval tradičné cirkvi a ich duchovne mŕtve kňažstvo. Whitefield si získal ľudí predovšetkým dramatickými kázňami a fascinujúcimi opismi svojej cesty k znovuzrodeniu. Kázal ako keby už nemalo nastať zajtrajšie ráno, vyzýval ľudí, aby si predstavili iný stav bytia, aby si predstavili aké je to byť narodený ako nové stvorenie. Do popredia sa dostala osobná skúsenosť. A samozrejme jeho vlastná predstava náboženského zážitku s Bohom bola podávaná ako tá správna...

Čo sa ešte stalo? Vyviedol náboženstvo von s kostolov... Náboženstvo sa stalo produktom medzi inými produktmi. Bolo ponúkané ako tovar. A tak voľba, či veriť alebo nie, prešla do vlastných rúk človeka. Odteraz už iba na ňom záležalo, či sa rozhodne pre Ježiša, alebo nie. Pre kúpu "tovaru" bolo rozhodujúce, či náboženský zážitok má správnu „chuť", „príťažlivosť", „intenzitu" a „pôsobivosť". Čím kazateľ vedel lepšie podať to, čo chcel, čím lepšie vedel strhnúť davy a nenechať ich ľahostajných k tomu, čo hovorí, tým lepšie sa predával. „Musíš si vybrať, musíš sa rozhodnúť pre Ježiša, musíš sa rozhodnúť pre to, aby sa činnosť Božieho Ducha mohla prejaviť v tvojom živote."

Keďže spása človeka nie je nič iné ako zážitok znovuzrodenia, všetky cirkevné inštitúcie sú zbytočné a znovuzrodení si majú právo zakladať vlastné spoločenstvá. Vznikalo veľa nových hnutí, siekt, z ktorých neskôr vznikli nové cirkvi...

Slabina tejto prebudeneckej parády bola v zlyhaní niektorých vodcov. Mnohí s ľuďmi iba manipulovali a využívali ich vieru na vlastné ciele. Prebudenecké hnutie zanechalo za sebou aj narušených ľudí a veľké nepriateľstvá. Mnohí z nich sa preto vrátili späť k anglikánskej cirkvi, späť k tradícii a poriadku, proti ktorej tak bojovali. Anglikánska cirkev totiž pre nich znamenala jedinú istotu po všetkých manipuláciách.

Hlavné dôrazy evanjelikalizmu u nás 

Revivalizmus. Revivalizmus je odvodení od anglického slova revival (revive), čo znamená „ožívať". V náboženskom význame znamená toľko, že viera tradičných kresťanov je mŕtva, preto ju treba oživiť. A to pomocou znovuzrodenia.

Ich metóda získavania ľudí je jasná. Verejné vystúpenia mimo kostolov, na uliciach, na námestiach, ktoré trvajú niekoľko dní, s emocionálnou hudbou, horlivou a stále sa opakujúcou modlitbou za obrátenie zástupu a prísnym kázaním o nebezpečenstve pekla.

Milenianizmus, či chiliazmus.  Pre tieto spoločenstvá je typické, že svet je zlý a hriešny. Patrí Diablovi a nie Bohu. Pre kresťanov je svet Boží, tak ako človek. Keďže evanjelikáli berú svet ako ríšu Satanovu, sústredia sa na zasľúbený príchod Ježiša Krista, ktorý príde zničiť tento zlý svet a zachrániť „svojich". A tak učenie o tisícročnej vláde Krista na zemi (milenianizmus či chiliazmus) sa stalo ďalším dôrazom evanjelikálov. Ak historický pobyt na tejto zemi stráca zmysel a význam má len znovuzrodenie a spasenie ako účasť na tisícročnom kráľovstve, čo sa deje medzi tým? Možno to znie smiešne, ale ak ste raz znovuzrodený, nemôžete už nič lepšie očakávať. Čo vtedy? Začne sa špekulovať o dátume príchodu Pána. Vznikli tak celé teórie, o ktorých sa hľadali dôkazy v Písme.

Letničné hnutie. U nás sa k letničnému hnutiu hlási apoštolská cirkev. Ale nie je to tak jasne vymedzené. Letničné hnutie vzniklo zo snahy žiť bezhriešny, svätý život. Evanjelikáli verili, že sme schopní žiť bezhriešny život na zemi. Silu k tomu nám dáva naše znovuzrodenie. Po čase získali skúsenosť, že napriek znovuzrodeniu, hrešili. Znamená to, že Boh ich opustil? Ako obnoviť znovuzrodený vzťah s Bohom? Odpoveď znie: novým, silnejším obrátením, v ďalšom duchovnom dare nazvanom krst Duchom Svätým.

Letničné hnutie je po sto rokoch tak trochu degradované, väčšinou sa pretavilo do iných foriem, alebo splynulo s rôznymi cirkevnými spoločenstvami. Myslím si, že toto hnutie na Slovensku s príchodom rôznych siekt stratilo svoju váhu, napriek svojím početným prívržencom, ktorí dokážu o svojom krste Duchom Svätým a snahe žiť svätým životom veľmi emocionálne rozprávať celé hodiny, svedčiť a presviedčať aké zázraky činí Boh v ich živote.

Fundamentalizmus: Evanjelikáli touto poslednou požiadavkou zaútočili na liberálnych teológov, ktorí prijímali vedecký svetonázor napr. o stvorení aj napriek tomu, že sa nezhodoval s učením o stvorení v Písme. Evanjelikáli hájili doslovnosť Biblie. Odvolávali sa na inšpiráciu Písma a jeho neomylnosť. Zrejme zabudli, že aj ich nové kréda, ktoré požadovali vieru v znovuzrodenie a chiliasticko-tisícročnú interpretáciu dejín, sú obsahom celkom moderné a od Písma na hony vzdialené.

Fundamentalisti nepripúšťajú žiadny skutočný dialóg. Pravda je istá a tú stotožňujú so svojou interpretáciou. Akákoľvek možnosť nejasnosti sa vylučuje.

A čo dodať na záver? Možno sa vám medzi evanjelikálmi páči a tento článok je pre vás bezpredmetný. Určite v každom hnutí sú ľudia, ktorí veria úprimne a snažia sa žiť čestne a podľa biblickej etiky. Preto treba vždy pozerať nie na teórie a dogmatiku, ale na činy, na to, či svojou vierou neubližujeme, nevnucujeme, neznásilňujeme iných a či naše presvedčenie o tom "správnom" nejde proti iným ľuďom. Lebo láska nie je v presvedčení iných o svojej pravde, ale v tolerancii, rešpekte a akceptácii. 

Ivana Kaduková - Adamcová

Ivana Kaduková - Adamcová

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Spájam rozum a srdce, pravú a ľavú hemisféru, kreativitu a logiku a snažím sa nájsť nové spôsoby vyjadrovania o ženskej spiritualite...Môj pokus o spevácku "kariéru". Zoznam autorových rubrík:  Listy IzabeleO láskeako sa vidím očami... (súkromnbohumilé (teológia)vierymilé (religionistika)dušimilé (psychológia)kresťania a prostitúcia - štúdo ženách...v rámci nedokonalostiobľubené knihy(Ne)coolltúrne o kultúre

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu