reklama

Byť tým, kým sme (aj v manželstve)

Alexander Matuška v rozhovore z roku 1969 povedal o Rázusovi: „Bola v ňom látka na veľkého spisovateľa, veľkého, t.j. nijako nie piplavého, presného, radšej obzieravého ako pozorného. Mal aj dosť „látok“ – ale mal zároveň, ak sa dá tak povedať, viacej svedomia morálneho ako umeleckého; nevedel, nechcel vedieť, že keby bol rozvíjal to druhé, bol by to prvé dostal do daru; a sám sa tak odsúdil na to, že sa nestal tým, kým bol.“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)
Obrázok blogu

Soboty sú svadobné dni. Kaderníčky a kvetinárstva si zvyšujú obrat a samozrejme aj lepšie reštaurácie, hotelové školy a stredné odborné školy, ktoré aspoň u nás na východe zaznamenávajú nevídaný boom v organizovaní svadobných hostín.  

Aj my sme boli nedávno na jednom sobáši našich priateľov v katolíckom kostole. Kňazovi dávam plus za to, že nebol pátosný a dokázal vytvoriť atmosféru, ktorá bola veľmi uvoľnená a radostná ako sa na takýto deň patrí. Aj potlesk na konci, keď vychádzajú novomanželia z kostola, je mi na katolíckych svadbách veľmi sympatický. Vyjadrenie radosti a zapojenie „obecenstva“ oceňujúcim potleskom, že dvaja sa stali jedným, je výborný nápad. No, dosť bolo pátosu! 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja sama som raz písala svadobnú kázeň pre priateľku, v ktorej som sa snažila ísť k podstate veci, nielen vykresliť ružové obláčiky ako sa všetci radujeme, že sa snúbenci rozhodli pre tento krok a ako sa z toho raduje Boh... Začala som vetou, že nedokážem povedať nič, čo by už nevedeli, nič, čo už sami neprežívajú, nič, o čom by niekde nečítali alebo nepočuli. O láske sa totiž už popísalo toľko, že niet nikoho, kto by povedal niečo nové. Ale napriek tomu to má zmysel, lebo to poviem ja pre nich, odovzdám im svoje skúsenosti ako to robili mnohí predo mnou.  

Časom som zabudla ako som sa bála, možno viac ako oni a čo som vlastne povedala. Keď som našla svoju starú svadobnú kázeň, prvú a poslednú naozajstnú kázeň, písanú pre priateľku a jej manžela, našla som v nej paradoxne niečo pre seba. Odkaz, ktorý som chcela adresovať im, som vlastne adresovala sebe a to, čo sa mi videlo dôležité pre nich, bolo vlastne dôležité pre mňa. Ale nie je to vždy tak? Nie sú všetky naše „originálne“ príhovory niekomu príhovormi k nám samým? Inak by ani nemali váhu a silu, tú potrebnú autentickosť a hĺbku. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovo láska je veľmi abstraktný pojem a mnohí si s láskou spájajú šťastie. Ak sa zaľúbime, budeme šťastní... ak sa vezmeme, budeme ešte šťastnejší.... Ale prečo by sme mali byť šťastní? Raz som kdesi čítala: Dvaja ľudia – dve malé, osamotené bytosti na veľkej zemeguli, tak veľkej, znepokojivej, a obaja podľa prirodzeného, zázračného, prírodného, obyčajného práva zväčša nešťastní so svojím životom – a teraz majú byť títo dvaja, zrazu, napríklad o piatej poobede zavretí do jednej izby, do jedného bytu, do jedného mena, do jedného majetku, do jedného osudu, majú byť zrazu hneď a len preto, že sú dvaja a nie sami – šťastní? Zdá sa, že vo chvíli, keď sa dvaja berú a myslia si, že to robia preto, aby boli spolu šťastní, už v tej chvíli si vzali a uzavreli možnosť ku šťastiu. Brať sa pre šťastie je práve tak zištné ako brať sa pre dva milióny, pre auto, či pre dom. Stále sa nám vypomstia účtovania a čísla v duševných záležitostiach. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od manželstva mnohí očakávajú zázraky. Každý z nás je však ohraničený svet pre seba A my väčšinou žiadame od toho druhého, aby sa vzdal práve toho, čo tvorí jeho podstatu. Vyčítame nespoločenskému človeku, že s nami nechodí na zábavy, žiadame od netvorivého človeka, aby začal maľovať, od dobrodruha, aby sedel doma... A tak som vo svojej kázni múdro napísala: Manželstvo sa musí naučiť zniesť podstatu druhého a dokonca až tak, aby ten druhý cítil, že môže byť takým, akým je. Je to potvrdenie seba, ktorého sa človek doprosuje u druhého. Vaše áno, je dôkaz, že je milovaný „napriek tomu, že...“! 

Žijem v manželstve už päť rokov a predtým som si užila vzťahy, v ktorých som nemohla (alebo nechcela?) byť sama sebou. Myslím, že toto je najdôležitejšie v manželstve a vo vzťahoch všeobecne. Vzala som si svojho manžela práve preto, že som sa cítila byť akceptovaná so všetkými svojimi chybami a nechcel zo mňa „vychovať“ inú ženu, ktorou som nebola. Je len a len na nás, aby sme to isté robili aj my.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes by som do tej svadobnej kázne pridala ešte jeden kúsok puzzle, rovnako dôležitý ako ten prvý. Nielen dovoliť tomu druhému byť tým, kým je, ale aj samy sa musíme stať tým, kým sme. Je veľkou tragédiou, ak niekto sa sám odsúdi na to, že sa nestane tým, kým je, ako napísal A. Matuška o Rázusovi. Je to plytvanie darmi a nielen to, ak sa nestávame tým, kým sme, prestávame rozlišovať, čo naozaj chceme a hľadáme vinníkov za svoju nespokojnosť. Prejavuje sa to práve tým neakceptovaním toho druhého vedľa nás. Lebo ak neakceptujeme seba samých, ako by sme mohli tých druhých? Lebo milovať blížneho ako seba samého, znamená presne toto.  

Neviem, či sa mi podarilo vyjadriť to, čo som chcela, pretože vôbec nie je ľahké stať sa tým, kým sme, alebo mohli by sme byť a už vôbec nie chcieť to od druhého, aby to u nás rozpoznal a akceptoval. Ale o tom je spoločné spolužitie... Na konci dnešného kázania o láske by som vám zapriala, aby ste zúročili dary, ktoré ste dostali od Boha a stali sa tým, kým ste. Vo vzťahoch - vždy obaja.

Poznámka autora: citát v perexe bol použitý z časopisu Tvorba

Ivana Kaduková - Adamcová

Ivana Kaduková - Adamcová

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Spájam rozum a srdce, pravú a ľavú hemisféru, kreativitu a logiku a snažím sa nájsť nové spôsoby vyjadrovania o ženskej spiritualite...Môj pokus o spevácku "kariéru". Zoznam autorových rubrík:  Listy IzabeleO láskeako sa vidím očami... (súkromnbohumilé (teológia)vierymilé (religionistika)dušimilé (psychológia)kresťania a prostitúcia - štúdo ženách...v rámci nedokonalostiobľubené knihy(Ne)coolltúrne o kultúre

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu